Datum objave: 24. travnja 2018. Kolumne
Svjedoci smo drastičnog opadanja broja ispovijedi zbog raširenog stava da je nepotrebna i da nije nužna, do dva puta godišnje. Bojim se da se iza toga kriju lažna uvjerenja o tome što je zapravo grijeh. Čuo sam vjernike kakao raspravljaju da se teškim grijehom smatra samo ako netko ne vjeruje u Boga, a počini li netko abortus ili preljub, to nije smrtni grijeh i ispovijed mu ne treba.
No, naglasak u ovom članku nije na samom sakramentu ispovijedi, nego na češći pristup tom sakramentu, čak i kada vjernik nije počinio smrtni grijeh. Govorimo o onom obliku ispovijedi kao kod djece prije prve pričesti, čestoj ispovijedi mladih, bračnih parova ili starijih osoba. Pri tome, ne smijemo zaboraviti na kler i njihovu redovitu ispovijed, jer je put svetosti popločan čestim pokorama nakon ispovjedi. Neka vas ne obeshrabruju izlike svećenika da nema potrebe za ispovijedi ako niste počinili smrtni grijeh ili da on nema vremena. Pomno odaberite ispovjednika, molite za njega, kao i za one koji rijetko sjede u ispovjedaonici.
Nauk crkve o ispovjedi
Pristup ispovijedi kada nije počinjen smrtni grijeh, spada u suvremeniju povijest Katoličke crkve i smatram da je Duh Sveti zaslužan za nagovor da tom sakramentu pristupimo što češće. Svi oni koji se sada pozivaju na drevni nauk Crkve, kaskaju za zadatostima vremena i ne vide da je Crkva živo Kristovo tijelo koje se razvija i raste.
Devet papa, je tijekom svog pontifikata žarko branilo čestu ispovijed i to od protivnika u vlastitim redovima. Evo što je rekao Papa Pio XII.:
„Istina je da je laki grijeh moguće okajati na mnoge načine, ali ako želimo rasti u kreposti, moramo nasljedovati učenje Duha Svetoga I pristupati sakramentu ispovijedi često. Što više spoznajemo sebe, to će naša poniznost rasti, loše navike polako nestajati, duhovnoj lijenosti ćemo se snažnije oduprijeti, savjest će nam biti čišća, volja osnažena, samokontrola dosljednija I bit ćemo otvoreniji Božjoj milosti. Posebno to stavljam na dušu mladim svećenicima I upozoravam da je odbijanje ispovijedi, nepoznavanje Duha koji vodi Crkvu I pogubno za mistično Tijelo Kristovo. “ (slobodni prijevod, izvor nije naveden)
Drugi Vatikanski Koncil donio je Crkvi mnoge promjene, ali glede ispovjedi, papa Pavao VI., snažno je zavapio o nužnosti sakramenta pomirenja. Evo kako je to se sam izrekao:
„Česti pristup sakramentu pomirenja, čak i kada se radi o lakom grijehu od velike je važnosti. Ne radi se o pukom ponavljanju nekog čina, niti samo o psihološkom rasterećenju, nego o želji da zadržimo čistoću našeg krštenja i da sve manje živimo mi, a sve više Krist u nama (sv. Pavao). Vjernik neka se ne opterećuje tim “samo” lakim grijesima, nego teži suobličavanju s Kristom u posluhu Duhu Svetom.“ (slobodni prijevod, izvor nenaveden)
Sv. Ivan Pavao II. u nebrojenim je dokumentima I nagovorima, ponavljao istu poruku. Papa je nazvao lažljivcima sve one koji se protive čestoj ispovijedi i govore o njoj je kao o represivnom mentalitetu. Oni, koji su Kristu vjerni, kaže sv. Ivan Pavao II., često pristupaju tom sakramentu jer tako raspuhuju žar u svojim srcima, osnažuju vjeru i primaju Božansku okrjepu.
Duhovna dobrobit ispovijedi
U nabrajanju dobrobiti redovite ispovijedi, možemo ih pobrojati nekolicinu. Razvrstao sam ih u sljedeće kategorije:
Redovita ispovijed ima veliku psihološku korist, čuva naš um i daje nam unutarnji mir. Poznato nam je da je taj mir Isus donio svojim učenicima nakon svog Uskrsnuća kada ih je pozvao da otpuštaju grijehe (Iv, 20, 19-23) i ustanovio sakrament pomirenja. Poznato nam je da naši mnogobrojni unutarnji sukobi proizlaze iz našeg osjećaja krivnje koji nam krade mir i snažno utječe na naše odluke. Sakrament pomirenja je velika milost koju nam je Isus ostavio. Mir srca nam uvijek donosi istina, a to je da smo svi grešnici i mi smo ti koji našim krivim dijelima vrijeđamo Boga i udaljavamo se od Njegove ljubavi. Krist nam je rekao da je veća radost u nebu za svakog grešnika koji se vrati nego zbog svih onih 99 pravednih, ali nam je tako isto i rekao da će nas grijeh udaljiti od Boga. Ispovijed će nam vratiti mir srca, a ima ga samo onaj koji vrši volju Božju. Nitko neće imati mir u srcu i duši tko čini ono što sam želi. Činjenje naše volje vrlo često više sliči paklu na zemlji, a ne raju kojem težimo.
Trebamo još jednom pojasniti kako Crkva gleda na krivnju. Krivnja je gubitak Božje milosti, što više griješimo to će nas više tlačiti krivnja. To je duhovna smrt naše duše jer svaki grijeh koji počinimo umanjuje Božju milost u našem životu i narušava naše druženje s našim Ocem. Ljubav koju nam Bog daje, zaslužuje redovito pokajanje svoje djece. Zaključimo s izjavom sv. Tome Akvinskog: „Sam čin grijeha može kratko trajati, ali krivnja ostaje.“ (izvor nepoznat, slobodan prijevod)
Otac John A. Hardon, Duhovna i psihološka dobrobit ispovijedi
Prevela: Miriam Goll